لشکر دوچرخه سواران کانون فاطمه ها دوستدار محیط زیست 

لشکر دوچرخه سواران کانون فاطمه ها دوستدار محیط زیست 

تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۴۰۰
فرزاد میرشکاری گفت: قصد ما از اجرای ایده لشکر دوچرخه سواران ابتدا انجام فعالیت فرهنگی برای حفظ محیط زیست محله و سپس جذب آنها به فعالیت های کتابخانه ای کانون است.

«فرزاد میرشکاری» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از جنوب کرمان، اولویت اصلی کانون فاطمه ها را ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی برشمرد و گفت: برای تحقق این مهم نیاز به جذب کودکان و نوجوانان به کتابخانه فاطمه ها است از این رو همواره سعی شده به اشکال گوناگون و با اجرای طرح های نو زمینه جذب آنها را فراهم کنیم.


مدیر کانون فرهنگی هنری فاطمه ها دهکهان افزود: کلیه برنامه های ما در راستای ترویج فرهنگ عمومی، ترویج کتاب و کتابخوانی و افزایش سطح آگاهی است و در اجرای این برنامه ها نگاه ما براساس سود و منفعت برای بچه ها است.


وی با اشاره به این که بهترین راه برای جذب بچه ها به فعالیت های کتابخانه ای، روش غیرمستقیم است، بیان کرد: اگر ما به طور مستقیم به آنها کتاب بدهیم تا بخوانند، قطعا این یک پروژه شکست خورده است و ما نمی توانیم بچه ها را در پروژه های توسعه و اعتلاء فرهنگ عمومی دخیل کنیم.


میرشکاری افزود: از آنجایی که امروزه اینترنت و گوشی های هوشمند به آسانی در اختیار کودکان و نوجوانان قرار دارد و سرگرمی آنها استفاده از این ابزار است بنابراین ما به دنبال پروژه هایی نو هستیم که در جذب کودکان، نوجوانان و حتی خانواده های آنها اثربخش است.


مدیر کانون فرهنگی هنری فاطمه ها دهکهان کهنوج ابراز کرد: چرا که استفاده از روش های سنتی برای جذب آنها نتیجه ای جزء شکست ندارد و بر همین اساس ما ایده هایی را اجرا می کنیم که بتواند رقیب جدی برای گوشی های تلفن همراه باشد.
 

وی لشکر دوچرخه سواران را یکی از ایده های کتابخوانی دانست و افزود: برای اجرای این ایده در گام اول فراخوان ثبت نام برای شرکت در مسابقه دوچرخه داده شده و تعداد قابل توجهی از بچه های عضو کانون برای شرکت در این مسابقه ثبت نام کردند.


میرشکاری اظهار کرد: قصد ما از اجرای ایده لشکر دوچرخه سواران ابتدا انجام فعالیت فرهنگی برای حفظ محیط زیست محله و سپس جذب آنها به فعالیت های کتابخانه ای کانون است.


مدیر کانون فرهنگی هنری فاطمه ها دهکهان کهنوج ادامه داد: پس از ثبت نام و در مدت باقی مانده تا اجرای مسابقه دوچرخه سواری شور و شعف خاصی در بچه ها دیده می شد و آنها خود را برای شرکت در این رقابت سالم آماده می کردند.


وی عنوان کرد: روز مسابقه خانواده ها نیز در مسیر حرکت دوچرخه سواران ایستاده و آنها را تشویق کردند و این پروژه در ابتدای راه نشان داد که ظرفیت بسیار خوبی برای انجام فعالیت فرهنگی است چرا که زمینه حضور والدین را نیز فراهم کرده است.


میرشکاری بیان کرد: با توجه به تجربه موفق این طرح در جذب کودکان و نوجوانان تصمیم گرفتیم باشگاه لشکر دوچرخه سواران را راه اندازی کرده و پایان هر فصل یک مسابقه نیز برگزار کنیم.



مدیر کانون فرهنگی هنری فاطمه ها دهکهان کهنوج یادآور شد: یکی از اهداف ما از راه اندازی این باشگاه آموزش بچه ها برای مراقبت از زمین است چرا که استفاده از دوچرخه به عنوان وسیله ای سالم که آلایندگی ندارد، می تواند در تحقق این مهم، موثر باشد.


وی افزود: همچنین دوچرخه سواری یک نوع ورزش است که بچه ها را به تحرک وا داشته و موجب افزایش روحیه نشاط و شادی در آنها می شود.


میرشکاری ابراز کرد: اکنون ۳۰ نفر از اعضای کانون، در باشگاه لشکر دوچرخه سواران کانون فاطمه ها عضو هستند که پنج شنبه هر هفته دور هم جمع شده و برای داشتن محله ای عاری از زباله های پلاستیکی فعالیت می کنند.


مدیر کانون فرهنگی هنری فاطمه ها دهکهان کهنوج ادامه داد: به همین منظور کیسه های پارچه ای تولیدی بچه های کانون در اختیار دوچرخه سواران قرار داده می شود تا برای جمع آوری زباله های پلاستیکی از این کیسه ها استفاده کنند.


وی اظهار کرد: امیدواریم پایان هر فصل ۱۰ نفر به باشگاه لشکر دوچرخه سواران افزوده شود چرا که می توان کل نقاط دهکهان را از زباله های پلاستیکی پاک کرد و شاید سال آینده دهکهان به شهری بدون استفاده از زباله های پلاستیکی تبدیل شود.


میرشکاری تاکید کرد: یکی دیگر از محاسن این طرح، فراهم شدن زمینه سرگرمی بچه ها و خانواده ها است چرا که بچه ها برای ساعتی از گوشی های تلفن همراه فاصله گرفته و خانواده ها نیز برای ۲ ساعت هم که شده از غم و اندوه مشکلات دور می شوند.

 

مدیر کانون فرهنگی هنری فاطمه ها دهکهان کهنوج با یادآوری یک خاطر از اجرای مسابقه دوچرخه سواری در پایان تابستان، عنوان کرد: یکی از بچه ها به دلیل عدم توان مالی دوچرخه نداشت اما هنگام شروع مسابقه پا به پای بچه دوید و به این ترتیب به ما آموخت که برای رسیدن به هدف نباید معطل امکانات بود.


وی عنوان کرد: یکی از حامیان کانون و کتابخانه فاطمه ها پس از تماشای ویدئو مسابقه، تصمیم گرفت دوچرخه ای خریداری کرده و در روز تولد این کودک به آنها هدیه دهد.


میرشکاری در خاتمه تاکید کرد: کانون های فرهنگی هنری مساجد می توانند با اجرای طرح و ایده هایی ساده اما نو زمینه جذب بچه ها را فراهم کنند.

پایان پیام/ 586